Rostislav Liška: „Nebaví mě dělat průměrné věci. Technologii chci vyhrotit na maximum.“

TRENDY-LISKA-PIC-1Designér, umělec, kreativec. To všechno je Rostislav Liška známý také pod pseudonymem Albinus Grammar. Před třemi a půl lety při své práci poprvé použil novinku z portfolia RATHGEBER – aplikace na textil FLEXXLINE. Jak tuto technologii propojil s runovou symbolikou a proč miluje provokativní grafický design?

Kdy jste poprvé použil technologii FLEXXLINE?

Hned jak přišla do Čech. To je tak tři a půl roku zpátky. Vůbec první byla tehdy aplikace ´MyBag´ pro Homecredit. Šlo o aplikaci na polyesterový pásek tašky, kterou dodávala firma Freshlabels. Chtěl jsem něco nového, tak jsem pro tento projekt ´vymyslel´ aplikaci MyBag – je to vlastně takové srdíčko z polyuretanu.

Jak vás napadlo kontaktovat právě RATHGEBER?

Já jsem s firmou RATHGEBER pracoval už před tímto projektem. FLEXXLINE mi doporučil kamarád, co dělá fotbalové dresy. Tehdy jsem chtěl použít nějakou novotu a německy smýšlejících progresivních firem, jako je RATHGEBER, je na tomhle trhu vážně málo.

Od MyBagu uplynul nějaký čas. Vy jste aplikace FLEXXLINE od té doby použil ještě dvakrát – například na vlastní propagační prostředky při vernisáži ALBINUS GRAMMAR / MESSAGES. Nezajímavější mi na tom přijde tvar té aplikace. Znamená něco?

Žil jsme dlouhou dobu v Norsku a mám rád provokativní grafický design, který nechá lidi přemýšlet. Na první pohled nikdo neví, co ten tvar znamená, a tak si lidi řeknou – ´to neznám, musím si o tom něco zjistit, jinak to nepochopím´. Přesně takhle funguju i při vytváření designu pro komerční firmy. Říká se tomu MAYA – most advanced yet acceptable. Nejpokročilejší design, který ještě lidi dokáží přijmout a pochopit. A stejně funguje právě tohle logo.

A co tedy to logo znamená (smích)?

Je to runa Sowilo – slunce, pozitivní síla, vítězství, sláva. Pravděpodobně nic neřekne člověku z Asie. A vlastně ani my tady v Evropě nevíme, že je to runa. Pro nás je to známé jako symbol z druhé světové války. Nikdo neví, že je to ´jen´ symbol síly. Vidí v tom pouze písmenko S. Já používám runu Sowilo, protože slunce je pozitivní energie. Kolem každé runy je velmi silná mystika. To není tak, že si na sebe člověk dá jen tak nějaký symbol a řekne si, to je v pohodě, to je jen ´Sowilo´. To člověka opravdu pohltí.

Když runa sama o sobě má nějaký význam, má význam i to, jakou má barvu, jaký má povrch? Na vaší aplikaci se mísí matná černá s lesklou měděnou…

Barvy v tomhle případě kopírovaly trendy. Měď se šedou, měď s tmavě modrou, měď s čímkoli. To byly před dvěma lety top barvy. Používaly se rough materiály plus čisté plochy. Já rád překonávám technologické limity, a proto jsem chtěl, aby RATHGEBER použil materiály, které doteď nepoužil – jako právě lesklou měděnou a matnou černou. Prostě chci vyhrotit tu technologii na maximum, které RATHGEBER umí. Oni tehdy na aplikace FLEXXLINE uměli udělat matné barvy, ale neuměli matnou černou. A já na to řekl: ´Tak udělejte matnou černou´(směje se).

Na jakých předmětech aplikace ve tvaru runy Sowilo nakonec byla?

Šlo o propagační materiály k mému studiu. Byly to trička a mikiny z velmi kvalitního směsového materiálu. Právě u směsových materiálů mi použití FLEXXLINU nevadilo. Ty jsou totiž stejně nerecyklovatelné – možná maximálně tak pro nějaké izolace. Ale třeba u čisté bavlny bych to nepoužil, protože už to nikdy nejde odlepit a recyklovat. Leda by to někdo vystřihoval ručně…

Takže FLEXXLINE opravdu dobře drží (smích). Tyhle propagační mikiny a trička s runou byly dostupné i v rámci Vaší loňské výstavy MESSAGE ve Footshopu. To jsou dva koexistující projekty, nebo to má souvislost?

Ne, je to pořád pouze promo pro moji firmu ALBINUS GRAMMAR, která používá tuhle runu jako logo. V rámci této firmy dělám výrobu, design textilu a tak. Runa tedy vlastně funguje jako označení pro moji firmu.

Logo ve tvaru runy Sowilo je i na dalších oděvech, jen už to není FLEXXLINE. Zajímalo by mě, jakou technologií je to zpracované. Co na to používáte?

Většinou sítotisk. Měl jsem i svoji tiskárnu, ale teď to dělám pouze dodavatelsky. Nemám chuť být tím prvním výrobním článkem. Je to nevděčná role, protože jsou tam obrovské investice, obrovská kazivost. Teď když řeknu, že se mi výsledek nelíbí, tak RATHGEBER to předělá. A nemusím to předělávat já a platit to ze svého (směje se). A vlastně proto jsem si vybral RATHGEBER, protože u nich se pokazí opravdu málo co, jsou to dobří partneři…

…ale já vždycky hledám partnery, kteří jsou na tomhle trhu nejvýš, jak to jde. Protože mě nebaví dělat průměrné věci. Navíc chci podporovat tento trh.

Co vás na Vaší práci baví nejvíc?

Posouvat technologie. Posouvat je s lidmi a firmami, jako je RATHGEBER, tak, abychom byli posléze konkurenceschopní třeba východu – kvalitou i cenově. Což asi v masové míře nikdy nebudeme, ale moje snaha je vytvářet v Evropě unikátní a designově zajímavé věci. Což se Asiatům málokdy podaří, že by trefili aktuální trendy, design, barevnost, ale i poezii a estetiku té věci, nafotili to ve správném prostředí a prodali to správnému zákazníkovi za 100 €, a ne za 10 €. To celé znamená úplně jiný přístup.

Pojďme zpět k FLEXXLINU, runa Sowilo není poslední projekt, ve kterém se uplatnily tyhle aplikace od RATHGEBERu, že ne?

FLEXXLINE jsme ještě dělali s Knuckle Kings, to jsou strašně fajn kluci ze Slovenska, z Tater. Tyhle aplikace používají na snowboardové oblečení a na legíny. Nevím, jestli je znáte. Knuckle Kings je nová life-stylová značka, která z prodeje podporuje jezdce a umělce. Jsou to freeskieři a je kolem toho živá komunita. Společně jsme vymýšleli, jakou technologii a barvu pro aplikaci použít a došli jsme k FLEXXLINU a zlaté.

Poptával jste od firmy RATHGEBER i jiné typy výrobků?

Poptával jsem od nich CHROMOTION, který použiju na sešity. Víte, já nerozdávám vizitky, ale prázdné sešity. Aby si do toho ostatní mohli udělat vlastní poznámky, a chci je vymazlit, aby působily zároveň luxusně, hravě a zajímavě. Teď používám ještě starý typ, je to pouze tisk. Nové budou mít posprejovanou obálku a na tom bude právě nápis CHROMOTION. Rád míchám něco, co je urban s něčím, co je royal. To dělá tu vibraci produktu. V designu je potřeba lidi probouzet, a to je těžký.